ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΑΜ, Α1, Α2, Α
Η πρακτική εξέταση περιλαμβάνει τις δοκιμασίες και τον
έλεγχο προσόντων και συμπεριφοράς, που αναφέρονται παρακάτω.
ΟΜΑΔΑ Α -
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΟΧΗΜΑΤΟΣ, ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ
Σε
περίπτωση ανατροπής του δίκυκλου ή πρόκλησης ατυχήματος,
εντός των ειδικά
διαμορφωμένων χώρων που
πραγματοποιούνται οι ειδικές δοκιμασίες, αποτελούν λόγο
απόρριψης του υποψηφίου και σημειώνονται ως «Πρόκληση
ατυχήματος» της Ομάδας Β.
Σφάλματα κατά την εκτέλεση
των δοκιμασιών της Ομάδας Α που εμπίπτουν στις διατάξεις
του Κ.Ο.Κ. δεν σημειώνονται ως σφάλματα στην Ομάδα Γ
και δεν αποτελούν λόγο απόρριψης του υποψηφίου. Η μη
ορθή εκτέλεση οποιασδήποτε από τις παρακάτω δοκιμασίες
συνεπάγεται την απόρριψη του υποψηφίου.
Οι
ειδικές δοκιμασίες της Ομάδας Α πραγματοποιούνται
ενδεικτικά με την παρακάτω
αναφερόμενη σειρά.
1)
Έλεγχος οχήματος, χρήση κράνους και προστατευτικών
Γνώσεις επί των παρακάτω αναφερομένων συστημάτων,
χειρισμός και διενέργεια ελέγχων για την οδική
ασφάλεια στα: ελαστικά και κατάσταση αυτών, φρένα και
κατάσταση αυτών, χειριστήρια και διακόπτες, ιμάντας ή
αλυσίδα, λιπαντικά και λοιπά υγρά του δικύκλου (όπως
στάθμη λαδιού, στάθμη υγρών φρένων, στάθμη υγρών
μπαταρίας, στάθμη ψυκτικού υγρού), φώτα, δείκτες
κατεύθυνσης και ηχητικό όργανο, καθρέπτες και νεκρές
γωνίες, καθώς και των υποχρεωτικών εγγράφων οδηγού
και οχήματος.
Επιπλέον, ο υποψήφιος πρέπει να
γνωρίζει, τη χρήση και λειτουργία του προστατευτικού
κράνους, να τo φορά σωστά, να το ασφαλίζει και να το
απασφαλίζει σωστά, να το αφαιρεί με ευκολία και να
έχει την προστατευτική ζελατίνα κατεβασμένη. Καθόλη τη
διάρκεια της εξέτασης ο υποψήφιος πρέπει να φορά το
προστατευτικό κράνος, το αντανακλαστικό γιλέκο, καθώς
και προστατευτικό ρουχισμό και συγκεκριμένα επενδύτη
(μπουφάν), παντελόνι, γάντια μοτοσικλέτας και μπότες
ή μποτάκια (όχι πάνινα).
Λόγοι απόρριψης είναι:
•
Η μη γνώση των απαραίτητων ελέγχων των βασικών
συστημάτων της μοτοσικλέτας και των υποχρεωτικών
εγγράφων οδηγού και οχήματος. Δεν απαιτείται πλήρης και
εξαντλητικός έλεγχος του οχήματος, αρκεί ο υποψήφιος να
απαντήσει σωστά σε τρείς (3) τουλάχιστον από τις
τέσσερις (4) ερωτήσεις του εξεταστή.
• Η μη σωστή
χρήση του εγκεκριμένου προστατευτικού κράνους κλειστού
τύπου
• Η μη σωστή χρήση του αντανακλαστικού γιλέκου
• Η μη σωστή χρήση του προβλεπόμενου προστατευτικού
ρουχισμού
• Η μη στερέωση του δικύκλου στο στήριγμα
(πλαϊνό ή κεντρικό).
• Η ανατροπή του δικύκλου.
2)
Κίνηση και ακινητοποίησή δικύκλου χωρίς λειτουργία
κινητήρα
Το δίκυκλο στηρίζεται στο κεντρικό ή πλαϊνό
στήριγμα. Ο υποψήφιος στέκεται δίπλα στο δίκυκλο,
πιάνει το τιμόνι με τα δύο χέρια, κατεβάζει το δίκυκλο
από το στήριγμα, βγάζει ταχύτητα και μεταφέρει το
δίκυκλο για περίπου 10 μέτρα, χωρίς να λειτουργεί ο
κινητήρας του. Στο τέλος της δοκιμασίας τοποθετεί το
δίκυκλο στο στήριγμα του.
Λόγοι απόρριψης είναι:
•
Η ανατροπή του δικύκλου.
• Η κίνηση του δικύκλου με
το πλαϊνό στήριγμα μη αναδιπλωμένο.
• Η μη στήριξη
του δικύκλου στο στήριγμα του.
3) Ελικοειδής διαδρομή
με μικρή ταχύτητα (slalom)
Ο υποψήφιος οδηγεί το
δίκυκλο με κατάλληλη ταχύτητα, ανάμεσα από επτά (7)
κώνους τοποθετημένους σε σειρά ανά τέσσερα (4) μέτρα
(διαδρομή slalom) στο μέσο λωρίδας πλάτους έξι (6)
μέτρων χωρίς να απαιτείται η χρήση δεικτών αλλαγής
κατεύθυνσης. Για την εξέταση των κατηγοριών ΑΜ και Α1
η απόσταση μεταξύ των κώνων ορίζεται σε τρεισήμισι
(3,5) μέτρα.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Το πάτημα του ποδιού του υποψηφίου στο έδαφος.
• Το
μη κράτημα των ποδιών πάνω στα υποπόδια.
• Το πάτημα
των οριογραμμών της λωρίδας.
• Η ανατροπή του
δικύκλου.
• Το άγγιγμα των κώνων.
4) Επιτάχυνση
οχήματος με αλλαγή ταχυτήτων
Ο υποψήφιος διανύει με
το δίκυκλο απόσταση πενήντα (50) μέτρων σε οριζόντιο
έδαφος και επιταχύνοντας τουλάχιστον στα πρώτα
σαράντα (40) μέτρα της ειδικής λωρίδας. Κινείται με
δεύτερη ή τρίτη σχέση μετάδοσης σε περίπτωση
μοτοσικλέτας με χειρομοχλό συμπλέκτη, σε ευθεία
πορεία και εντός λωρίδας πλάτους σαράντα (40) εκατοστών.
Η εκκίνηση γίνεται σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των
τριών (3) μέτρων από την είσοδο στην αναφερόμενη λωρίδα.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Η μη αλλαγή μιας τουλάχιστον
ταχύτητας εντός της ειδικής λωρίδας.
• Η μη
επιτάχυνση κατά τα πρώτα σαράντα (40) μέτρα της ειδικής
λωρίδας.
• Το πάτημα των οριογραμμών της λωρίδας.
• Η ανατροπή του δικύκλου.
• Το πάτημα του ποδιού του
υποψηφίου στο έδαφος.
• Το μη κράτημα των ποδιών πάνω
στα υποπόδια.
5) Κίνηση με μικρή ταχύτητα
Ο
υποψήφιος οδηγεί το δίκυκλο σε απόσταση εικοσιπέντε (25)
μέτρων, σε οριζόντιο έδαφος, σε ευθεία πορεία εντός
λωρίδας πλάτους σαράντα (40) εκατοστών. Η απόσταση αυτή
πρέπει να διανυθεί σε χρόνο μεγαλύτερο των δεκαπέντε
(15) δευτερολέπτων. Ο χρόνος μετράται από την είσοδο
του εμπρόσθιου τροχού στη λωρίδα έως την έξοδο του ίδιου
τροχού από τη λωρίδα αυτή. Ο χρόνος ελέγχεται με
χρονόμετρο χειρός ή με ηλεκτρονικό χρονόμετρο που
λαμβάνει ενδείξεις από επαφές στο έδαφος. Η εκκίνηση
γίνεται σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των τριών (3)
μέτρων από την είσοδο στην αναφερόμενη λωρίδα.
Λόγοι
απόρριψης είναι:
• Το πάτημα του ποδιού του υποψηφίου
στο έδαφος.
• Το μη κράτημα των ποδιών πάνω στα
υποπόδια.
• Το πάτημα των οριογραμμών της λωρίδας.
• Η ανατροπή του δικύκλου
• Η κάλυψη της απόστασης σε
χρόνο μικρότερο ή ίσο των 15 δευτερολέπτων.
6) Κίνηση
με αποφυγή εμποδίου πλην της κατηγορίας ΑΜ (Σχέδιο 1
Παραρτήματος IV)
Ο υποψήφιος ξεκινώντας από θέση
στάσης διανύει με το δίκυκλο εντός ειδικής λωρίδας,
πλάτους δύο (2) μέτρων, απόσταση πενήντα πέντε (55)
μέτρων, σε χρόνο μικρότερο των οκτώ (8) δευτερολέπτων
για την κατηγορία Α1 ή απόσταση σαράντα (40) μέτρων σε
χρόνο μικρότερο των πέντε (5) δευτερολέπτων για τις
κατηγορίες Α2 και Α.
Εξερχόμενος από τη λωρίδα,
αποφεύγει σταθερό εμπόδιο πλάτους δύο (2) μέτρων,
οριοθετούμενο από κώνους, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση
επτά (7) μέτρων και αξονικά με την λωρίδα αυτή, από
δεξιά ή από αριστερά. Στη συνέχεια και σε απόσταση επτά
(7) μέτρων, εισέρχεται σε άλλη ειδική λωρίδα αρχικού
πλάτους τεσσάρων (4) μέτρων, η οποία βρίσκεται
αξονικά με την πρώτη και καταλήγει σε πλάτος δύο (2)
μέτρων μετά από απόσταση δέκα (10) μέτρων. Η εκκίνηση
γίνεται στην αρχή της ειδικής λωρίδας των πενήντα πέντε
(55) ή σαράντα (40) μέτρων αντίστοιχα και η δοκιμασία
ολοκληρώνεται με την έξοδο του δικύκλου
από τη
δεύτερη ειδική λωρίδα δέκα (10) μέτρων.
Στους
παραπάνω αναφερόμενους χρόνους επιτρέπεται απόκλιση
μισού δευτερολέπτου.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Το
πάτημα των οριογραμμών των λωρίδων.
• Η ανατροπή του
δικύκλου.
• Το πάτημα του ποδιού του υποψηφίου στο
έδαφος.
• Το μη κράτημα των ποδιών πάνω στα υποπόδια.
• Υπέρβαση του ελάχιστου χρόνου κίνησης εντός των
ειδικών λωρίδων.
• Το άγγιγμα του εμποδίου.
7)
Πέδηση εκτάκτου ανάγκης πλην της κατηγορίας ΑΜ (Σχέδιο 2
Παραρτήματος IV)
Ο υποψήφιος ξεκινώντας από θέση
στάσης διανύει με το δίκυκλο εντός ειδικής λωρίδας,
πλάτους δύο (2) μέτρων, απόσταση πενήντα πέντε (55)
μέτρων, σε χρόνο μικρότερο των οκτώ (8) δευτερολέπτων
για την κατηγορία Α1 ή απόσταση σαράντα (40) μέτρων σε
χρόνο μικρότερο των πέντε (5) δευτερολέπτων για τις
κατηγορίες Α2 και Α.
Μετά την έξοδο από την λωρίδα, φρενάρει και ακινητοποιεί
το δίκυκλο μέσα σε απόσταση είκοσι (20) μέτρων.
Στους παραπάνω αναφερόμενους χρόνους επιτρέπεται
απόκλιση μισού δευτερολέπτου.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Το πάτημα των οριογραμμών της λωρίδας.
• Η ανατροπή
του δικύκλου.
• Το πάτημα του ποδιού του υποψηφίου
στο έδαφος.
• Το μη κράτημα των ποδιών πάνω στα
υποπόδια.
• Υπέρβαση του ελάχιστου χρόνου κίνησης
εντός των ειδικών λωρίδων.
• Μη ακινητοποίηση του
δικύκλου σε απόσταση είκοσι (20) μέτρων.
8)
Ακινητοποίηση, στάθμευση δικύκλου και ασφαλής
απομάκρυνση από αυτό
Ο υποψήφιος, αφού ολοκληρώσει
τις προαναφερόμενες ειδικές δοκιμασίες, ακινητοποιεί το
δίκυκλο στη θέση στάθμευσης χρησιμοποιώντας τον
κατάλληλο δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης, σβήνει τον
κινητήρα, θέτει την 1η σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο
ταχυτήτων, αφαιρεί τα κλειδιά από τον κεντρικό
διακόπτη, κατέβει από το δίκυκλο και αφού βεβαιωθεί ότι
το όχημα είναι σταθμευμένο με τη χρήση του
στηρίγματος απομακρύνεται με ασφάλεια από αυτό.
Λόγοι
απόρριψης είναι η μη ορθή εκτέλεση οποιασδήποτε από τις
παραπάνω ενέργειες.
ΟΜΑΔΑ Β – ΠΟΡΕΙΑ, ΣΟΒΑΡΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
Ο υποψήφιος κατά την πορεία ελέγχεται για τη συμπεριφορά
του σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας και
απορρίπτεται εάν υποπέσει σε οποιαδήποτε από τα παρακάτω
σφάλματα - παραβάσεις.
1) Παραβίαση σηματοδότη,
οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης και μη συμμόρφωση
σε σήμα τροχονόμου
Λόγοι απόρριψης είναι η παραβίαση
οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
2) Είσοδος στο αντίθετο
ρεύμα κυκλοφορίας
Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα
κυκλοφορίας, θεωρείται η κίνηση του οχήματος σε
οδόστρωμα ή σε τμήμα οδοστρώματος που προορίζεται για
την αντίθετη, προς την κατεύθυνσή του κυκλοφορία. Δεν
συνιστά παράβαση η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
κυκλοφορίας, εφόσον γίνεται από τον υποψήφιο για
προσπέρασμα σταματημένου οχήματος (εκτός λεωφορείου που
εκτελεί συγκοινωνία ή σχολικού λεωφορείου που αποβιβάζει
ή επιβιβάζει παιδιά) ή λόγω αδυναμίας κίνησης στο
κανονικό ρεύμα κυκλοφορίας, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις
που αυτή επιτρέπεται από τις σχετικές διατάξεις του
Κ.Ο.Κ. και δεν παραβιάζεται η προτεραιότητα αντιθέτως
ερχόμενου οχήματος.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Η
είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας σε οδό όπου
υπάρχει διπλή ή μονή συνεχόμενη γραμμή.
•
Οποιαδήποτε άλλη ενέργεια με την οποία πραγματοποιείται
είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
3)
Ανέβασμα σε πεζοδρόμιο ή διαχωριστική νησίδα ή κίνηση σε
διακεκριμένο τμήμα
του δρόμου όπου απαγορεύεται η
χρήση του από τα οχήματα
Ανέβασμα σε πεζοδρόμιο ή σε
διαχωριστική νησίδα θεωρείται οποτεδήποτε ο ένας
τουλάχιστον τροχός χάσει την επαφή του με το οδόστρωμα
και τεθεί επί του πεζοδρομίου ή της διαχωριστικής
νησίδας. Κίνηση στο πλαϊνό ρείθρο δεν απαγορεύεται.
Κίνηση σε τμήματα της οδού όπου έχουν σχεδιαστεί
ειδικές διαγραμμίσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του
άρθρου 5 του ΚΟΚ, απαγορεύεται.
Λόγοι απόρριψης
είναι: η παραβίαση οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
4)
Πρόκληση ατυχήματος
Θεωρείται η πρόκληση οποιουδήποτε
ατυχήματος με υπαιτιότητα του υποψηφίου. Πρόκληση
ατυχήματος θεωρείται και η αποτροπή ατυχήματος με
παρέμβαση τρίτου ή για λόγους που δεν ανάγονται στον
ίδιο τον υποψήφιο.
Λόγοι απόρριψης είναι:
• Η
πρόσκρουση σε άλλο όχημα, ή έστω απλή επαφή με
οποιοδήποτε σταθερό ή κινητό αντικείμενο.
• Η
οδήγηση με τρόπο που εξαναγκάζει άλλους χρήστες της οδού
σε ενέργειες για την
αποτροπή ατυχήματος.
• Η προσπέραση σταματημένου ή σε στάση Σχολικού
Λεωφορείου σε οδόστρωμα με μία ή δύο
λωρίδες
κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση που κινείται και όταν
έχει αναμμένα τα φώτα έκτακτης ανάγκης για την
αποβίβαση και επιβίβαση μαθητών 38
• Η παρέμβαση του
εκπαιδευτή με οποιοδήποτε τρόπο για αποφυγή ατυχήματος.
5) Παραβίαση της προτεραιότητας
Ο υποψήφιος κατά την
πορεία κινείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ. και
τηρεί
υποχρεωτικά τη σηματοδότηση και την οριζόντια
και κατακόρυφη σήμανση των οδών. Στην περίπτωση
όμοιας (ισοδύναμης) σήμανσης σε κόμβο, όπως πινακίδα
STOP σε δύο διασταυρούμενες οδούς, ισχύει η εκ δεξιών
προτεραιότητα ή κατόπιν συνεννόησης.
Λόγοι απόρριψης
είναι:
• Η παραβίαση της εκ δεξιών προτεραιότητας των
οχημάτων σε κόμβους χωρίς
σηματοδότηση ή σήμανση.
• Η μη σωστή και έγκαιρη ακινητοποίηση του οχήματος στον
κόμβο για την παραχώρηση της προτεραιότητας σε
οχήματα που εισέρχονται από δεξιά είσοδο με
προτεραιότητα.
• Η παραβίαση προτεραιότητας αντιθέτως
ερχόμενου οχήματος σε δρόμο με διπλή ή μονή
συνεχόμενη γραμμή.
• Η μη παραχώρηση προτεραιότητας
σε οχήματα άμεσης ανάγκης.
• Η παραβίαση γενικότερα
προτεραιότητας πεζών και οχημάτων.
ΟΜΑΔΑ Γ - ΠΟΡΕΙΑ,
ΑΠΛΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
Κάθε φορά που υποψήφιος υποπέσει σε
οποιοδήποτε σφάλμα, ο εξεταστής τον ενημερώνει
σχετικά και καταγράφει το σφάλμα στην αντίστοιχη θέση
στο μνημόνιο. Η διαδικασία εξέτασης διακόπτεται και ο υποψήφιος απορρίπτεται αν
• υποπέσει σε πέντε (5) σφάλματα «Σ» της ΟΜΑΔΑΣ Γ ή
• υποπέσει δύο (2) φορές στο ίδιο σφάλμα «ΣΣ» της ΟΜΑΔΑΣ Γ.
1) Εκκίνηση από θέση στάσης ή
στάθμευσης
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος ξεκινάει σωστά
το όχημα (έλεγχος με στροφή της κεφαλής πάνω από τον
ώμο, χρήση δεικτών αλλαγής κατεύθυνσης, τυχόν παραχώρηση
προτεραιότητας, κ.λπ.) χωρίς απότομη ή ανώμαλη
εκκίνηση και σβήσιμο του κινητήρα. Επίσης ο υποψήφιος σε
όλη τη διάρκεια της εξέτασης θα πρέπει να φορά το
προστατευτικό κράνος, το αντανακλαστικό γιλέκο, καθώς
και προστατευτικό ρουχισμό και συγκεκριμένα επενδύτη
(μπουφάν), παντελόνι, γάντια μοτοσικλέτας και μπότες
ή μποτάκια (όχι πάνινα).
Σφάλματα είναι:
• η μη
χρήση του σωστού δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης,
• ο μη
ορθός έλεγχος με τη χρήση του καθρέπτη και τη στροφή του
κεφαλιού πάνω από τον ώμο,
• το σβήσιμο του
κινητήρα,
• η μη ορθή χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων
ανάλογα με τις συνθήκες.
• η απότομη ή ανώμαλη
εκκίνηση λόγω κακής χρήσης των χειρομοχλών συμπλέκτη και
επιταχυντή
• Η μη σωστή χρήση του προστατευτικού
κράνους και η μη χρήση του αντανακλαστικού γιλέκου ή
του προβλεπόμενου προστατευτικού ρουχισμού.
2) Τρόπος
αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος
κατά την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας κάνει ορθή χρήση των
καθρεπτών, ενεργοποιεί τον κατάλληλο δείκτη αλλαγής
κατεύθυνσης, παραχωρεί τυχόν προτεραιότητα και την
τελευταία στιγμή με στροφή του κεφαλιού στο ύψος του
ώμου επανελέγχει και εισέρχεται στην λωρίδα
κυκλοφορίας που επιθυμεί.
Σφάλμα είναι η παραβίαση
οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
3) Χρήση φωτών, δεικτών
αλλαγής κατεύθυνσης και φωτών έκτακτης ανάγκης
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης,
στάσης ή στάθμευσης κάνει χρήση των δεικτών αλλαγής
κατεύθυνσης βάσει του Κ.Ο.Κ., και ότι έχει την ικανότητα
να δίνει τα αντίστοιχα σήματα με το χέρι, στην
υποθετική περίπτωση βλάβης των δεικτών, αν δοθεί από
τον εξεταστή παρόμοια εντολή. Η χρήση από τον υποψήφιο
οδηγό των φωτών έκτακτης ανάγκης ελέγχεται μόνο στην
περίπτωση ακινητοποίησης του εκπαιδευτικού οχήματος μετά
από τροχοπέδηση λόγω απότομης επιβράδυνσης ή λόγω βλάβης
του και δημιουργείται κίνδυνος από την ακινησία του.
Σφάλματα είναι :
• η μη σωστή χρήση των κατάλληλων
φωτών.
• η μη σωστή χρήση του κατάλληλου δείκτη
αλλαγής κατεύθυνσης κατά την εκκίνηση,
στάση,
στάθμευση και κατά τις αλλαγές κατεύθυνσης που
πραγματοποιεί ο υποψήφιος με το όχημά του.
• η μη σωστή χρήση των φώτων έκτακτης ανάγκης στις
περιπτώσεις που επιβάλλεται η χρήση τους και διαθέτει
τέτοια φώτα το όχημα.
4) Κίνηση οχήματος και σωστή
συμπεριφορά οδηγού ανάλογα με τις υπάρχουσες
συνθήκες
Ελέγχεται εάν ο υποψήφιος κινεί το όχημά του ορθά
σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ και συμπεριφέρεται
ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες της οδού (όπως κίνηση
άλλων οχημάτων, μέσων μαζικής μεταφοράς, οχημάτων
άμεσης βοήθειας, σεβασμός των πεζών), χωρίς να
παρεμποδίζει την ομαλή πορεία άλλων οχημάτων κινούμενος
με ασυνήθιστη βραδύτητα χωρίς αιτία.
Σφάλμα είναι
η παραβίαση οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
5) Σωστή
θέση στο οδόστρωμα
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος μπορεί
να κινεί το όχημα σε ευθεία πορεία και στη σωστή θέση
σύμφωνα με όσα ορίζονται στον Κ.Ο.Κ., παίρνει έγκαιρα τη
σωστή θέση μετά από το παράγγελμα για να στρίψει
δεξιά ή αριστερά, σε μονόδρομους ή σε δρόμους διπλής
κατεύθυνσης, και εισέρχεται στη σωστή θέση μετά την
είσοδό του στο δρόμο που έστριψε. Σε μονόδρομους
χωρίς αντίστοιχη σήμανση ο εξεταστής ενημερώνει εγκαίρως
τον υποψήφιο.
Σφάλμα είναι η παραβίαση οποιουδήποτε
από τα παραπάνω.
6) Τήρηση σωστών αποστάσεων από τα
άλλα οχήματα
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος τηρεί τις
κατάλληλες αποστάσεις από τα οχήματα που
προηγούνται,
κινούνται παράλληλα με το όχημά του ή είναι σταθμευμένα.
Σφάλμα είναι η παραβίαση οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
7) Προσπέρασμα εμποδίου ή προπορευόμενου οχήματος
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος κατά την προσπέραση εμποδίου ή
προπορευόμενου οχήματος κάνει ορθή χρήση των
καθρεπτών και του δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης,
επανελέγχει την τελευταία στιγμή με στροφή του
κεφαλιού στο ύψος του ώμου για την τήρηση της
προτεραιότητας, εισέρχεται στην προς τα αριστερά του
λωρίδα κυκλοφορίας, προσπερνά το εμπόδιο ή το
προπορευόμενο όχημα και επανέρχεται ενεργοποιώντας το
δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης στην λωρίδα κυκλοφορίας
στην οποία αρχικά κινείτο.
Σφάλμα είναι η παραβίαση
οποιουδήποτε από τα παραπάνω.
8) Κίνηση σε ισόπεδο
κυκλικό κόμβο (πλατεία)
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος
κατά την είσοδο ή έξοδο από κυκλικό κόμβο (πλατεία)
καταλαμβάνει τη σωστή θέση στο οδόστρωμα και κάνει τους
σωστούς χειρισμούς (όπως χρήση κατάλληλων δεικτών
κατεύθυνσης).
Σφάλματα είναι:
• η μη ορθή
προσέγγιση στον κυκλικό κόμβο,
• η μη ορθή κίνηση
μέσα στον κυκλικό κόμβο,
• η μη ορθή και έγκαιρη
χρήση του δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης κατά την έξοδο από
τον κυκλικό κόμβο.
9) Σωστή αλλαγή ταχυτήτων
ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες
Ελέγχεται ότι ο
υποψήφιος κάνει ορθή επιλογή των σχέσεων μετάδοσης της
κίνησης
(ταχύτητες), ανάλογα με τις συνθήκες. Ο
υποψήφιος οφείλει να χρησιμοποιεί, εφόσον οι συνθήκες
κυκλοφορίας το επιτρέπουν, όλες τις ταχύτητες.
Σφάλμα
είναι η μη ορθή και έγκαιρη αλλαγή ταχυτήτων
10)
Σβήσιμο κινητήρα
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος κάνει ορθή
χρήση των εξαρτημάτων του οχήματος ώστε να μην σβήσει
ο κινητήρας.
11) Πέδηση και ακινητοποίηση
Κατά την
πορεία ελέγχεται η έγκαιρη επιβράδυνση, πέδηση ή
ακινητοποίηση σύμφωνα με τις περιστάσεις και η
πρόβλεψη των κινήσεων των υπολοίπων χρηστών της οδού.
Σφάλματα είναι η μη τήρηση των παραπάνω.
12) Τήρηση
των διατάξεων του Κ.Ο.Κ.
Ελέγχεται ότι ο υποψήφιος
καθόλη τη διάρκεια της δοκιμασίας προσόντων και
συμπεριφοράς γνωρίζει και εφαρμόζει ορθά τις
διατάξεις του ΚΟΚ, πέραν αυτών που ειδικά περιγράφονται
παραπάνω στις ΟΜΑΔΕΣ Β και Γ.